Sunday, August 8, 2010

eFFoRTs sPiLLeD OuT LiKe WaTeRFaLLs .

babe . yes , i'm here . kan dah janji ry tuh tanak post pape gy ? no . dah tarik balik perjanjian tuh . yea , tau trial agy seminggu . tapi ntah . hati meronta-ronta nak merepet . kejap jea okay . betul . kejap jea . tangan saket sgt neyh . but still menggedik nak taip post kan ? tuh kan mmg fitrahilyana punye perangai . nak wat cane . ha ? nape tgn saket ? salah sendiri laa . sape suruh bgn pagi-pagi masuk toilet tak buka mata besar-besar . padan muka . tergelincir suda . nasib ada toilet bowl tahan . kowt tak , agy cm nangka busuk . hahaha . dah laa . segan nak ingat balik . wat malu jea . yg ptg lengan dah bengkak and biru . nseb baek tak jadi hulk kaler hijau . ;) . yes abg , org tau ! dah tayah nak ngengade comment kat blog org neyh . tau abg uh keje nak ngutuk manjang . bernanah telinga kat kampung 2 ary neyh asyik dgr abg membebel jea . tak membina langsung kutukan abg uh . btw , thnx for the annoying compliment okay ! balik dari kampung pagi td , terus pegy klas add math . penat toksah cte laa . nak tercabut pinggang dah . semalam kenduri , semua org bekerja keras . termasuk laa fitrahilyana yg tak berapa nak rajin neyh . hahaa . pssst ! pssst ! fitrahilyana masuk dapur semalam ! wee . sesuatu yg jarang-jarang sekali dilakukan oleh girl yg bernama fitrahilyana neyh . haha . dah lama tak kenduri , kali neyh ase syok sgt-sgt ! berkumpul ramai-ramai . umah nenek tuh toksah cte laa , bising eh cm kat pasar . mcm-mcm bunyi ada . dak-dak kecik maen . (neyh semua bunyi sore adik-adik sedara aku yg masih ala-ala comel-comel gitu . termasuk laa adek aku yg sorg uh . pergh , skaly dorg menjerit , bergegar bulu idung wan kat bawah uh . ;) . hee . jgn marah wan . gurau! ) ada sore baby nanges . (tak laen tak bukan sore haikal laa . yg chumel uh . ke ada baby tua ? eh tade . tade .hehe) nak ada background music ? ha sore abg-abg sedara aku yg gelak tak sedar diri kat depan tv . fuiyo , sebijik cam gorilla beb . wakaka . hehe . jgn marah bang . pendapat ikhlas neyh . hee . and yg plg penting skaly , sore nenek , mama aku and mak-mak sedara aku yg riuh rendah kat dapur . hahaha . tapi nenek aku laa yg plg gempak skaly . kira klw ada anugerah peleter terbaik , tak ada keraguan agy , nenekla pemenangnya . hakhak . tak ! tak ! org syg nenek laa . hee . yela , dari pagi smpy ke malam , ada jea bnda dia nak ckp . banyak plak idea nenek aku neyh kan ? ingat aku jea yg byk ckp . haha . betulla . mana tumpahnya kuah klw tak ke nasi en ? barulah aku tau , aku mewarisi sifat nenek aku rupanya . wah ! hahaa . nak tau nenek aku bebel apa kat aku and 2 org cousin pmpuan aku ? haha . lawak beb .

Nenek : dagho ! jgn nak lari . neyh potai neyh copek kikih . kang lambek masak kang . neyh dah tongah hari .
Kami : yela nek . nak dtg laa neyh . rilek la nek , kojap yo kikih tuh .
Nenek : Ewah , sodap eh mulut korg bercakap . klw bab ngelat , kowg laa kepalo eh .

Nenek : weh , kojo lum siap minum air eh dah bergelen-gelen . siapkan kojo neyh dulu !
Kami : nek , haus laa nek . kojap laa .
Nenek : buek kojo eh tak seberapo , minum yo lobih . nak buek balik kot rajin plak tuh .

Nenek : ewah ! ewah ! sodap eh terlentang dalam bilik . tuh org dtg nak tolong masak . bgn poei buek air , hidang kuih smuo .
Kami : nek , kitowg baru duduk neyh ha . jap aa . 5 min yek .
Nenek : (sambil mencapai kayu dkat tepi pintu tuh) kowg nak bgn tak ha ? nak bgn tak ?
Kami : hahaha . lek nek lek . nak bgn laa neyh . yola , kitowg poei .

Nenek : lamo eh plak budak 3 org neyh mandi . ayong ! ekin ! dayah ! kowg tak kuar aku tutup lampu neyh .
Kami : nek , kitowg baru masuk nek . dengkinya . kitowg nak mandi sorg-sorg , nenek suruh mandi bertiga . jimat masa . pun kena marah gak er ?
Nenek : aku suruh mandi copek ! bukan berborak dlm bilik air tuh . neyh abg-abg neyh nak mandi plak .
Kami : alaa nek , suh laa dorg mandi bilik air depan . sibuk ah abg neyh .
Nenek : Satu ! Dua ! (belum Tiga agy dah padam lampu . dengkinya !)
Kami : nek ! belum Tiga agy laa . yela . yela . 5 min agy ktowg kuar .

Nenek : anak dara ! pinggan-pinggan yg abg dah basuh neyh tangkup ateh kain yg nenek dah bontang tuh . susun ikut jonis eh . jgn rapat-rapat bonar . nty tak koghing . eyyy ! apo cm tuh susun eh tuh . pinggan , pinggan yo laa . jgn laa cmpur dgn mangkuk .
Kami : jap laa nek . bolum sudah laei . tunjuk skill yek td tuh . nenek cuak laa . dont worry . tanggung beres punya .
Nenek : e'eh . macam-macam botul dyo neyh . tak botul kang kowg bertigo siap . bilo dah bertigo mcm-mcm akal eh kan . pocah pinggan aku , aku tubing sowg-sowg .
Kami : wah dahsyat nenek . dah pandai dah skunk eh nak tubing org . haha .

ha byk agy senanya bebelan nenek aku kat kitowg . tapi neyh yek laa yg mampu aku ingat . walaupun nenek aku neyh kasar cket , tapi dy mmg the greatest grandma yg aku penah ada selain opah aku laa . beza nenek dgn opah aku , opah aku jenis yg lemah-lembut , tegur pun sopan yek . nenek aku brutal cket . hahaa . tapi dua-dua aku sayang . tuh jea laa pun nenek dgn opah yg aku ada . agaknya mmg dorg pening kepala nak layan cucu perempuan dy yg 3 org neyh kan . hee . sepatah dy bebel , berpatah-patah ktowg jwab . tapi yg peliknya tuh , ada plak hujah dy nak balas ape kitowg ckp tuh kan ? haha . tyme neyh la nak manja-manja nek . nty dah jauh , jarang dpt jumpe . so , konklusinya daripada segala bebelan yg tertulis di atas , jelaslah bahawa nenek aku mmg tak boleh tgk kitowg bertiga senang . hahaha . takla . gurau yek . aku tau nenek sebenarnya nak yg terbaek utk cucu-cucu dy yang terlebih makan vitamin M neyh . hakhak . yela org lama kan . kadang-kadang bg kita , ada benda tuh remeh yek . tak payah buat pun takpe . tapi bg dy , tuh adat dan budaya yang tak seharusnya kita lupa sbg anak Melayu . hee . nek , 2 ary kat kg siyesly me-Melayukan kami bertiga kembali . wakaka . istilah tak ley blah . fitrahilyana pakai kain batik kat kampung beb ! hakhak . and fitrah ilyana berjaya goreng cempedak dgn jayanya semalam ! pencapaian yang amat memberangsangkan setakat neyh . wee . nseb baek tak rentung dapur nenek aku kerjakan . hahaha . and fitrahilyana gak laa yg gatal-gatal nak mop lantai walaupun tgn dy dah tahap kritikal ICU dah . dy neyh kan mmg degil . baru tau ke ? hahaa . btw , nak bg pesanan kat abg-abg aku yg sumpah otak mcm terminator . jahat nak maty . tau laa korg ramai . takyah laa buli kitowg de . heh . naseb baek abang namanya . kowt dak kecik , dah kena picit-picit dah smpy lumat . abg duan , thnx jaga bubur kacang yg org sepatutnya kena kacau tuh tyme org lari pegy kedai dgn ekin and dayah . hee . abg nizam , tahniah laa yea jd pengurut serba boleh . best tak dpt penyepak free ? org ckp tgn org saket , agy nak picit . padan muka ! abg zizi , skill parut kelapa uh tak terer laa . hahah . berlagak yek lebih . gemok a.k.a mukhriz pun pndy wat .wakaka . abg azrul , slamber jek tarik tudung org . org tak ponteng laa ! abg yg ngelat . hesh . hahaa .ang putra , wah ! maintain comel gy laa . bhahaha . haikal pun tkowt tgk abg . hee . abg tapa , thnx dwet topup ! gee . last but not least , i had a great tyme at kampung . bila agy boleh kumpul ? raya laa kan ? lemang tok ! lemang ! haa dodol skaly ! hahaa . now da sunyi balek . smue org dah balek umah masing-masing . tggal laa atuk dgn nenek berdua yek kat kampung . atuk , time kaseh bg kitorg RM5 sorg . upah bwat keje kata atuk . hehe . to all kazen-kazen aku , idup baek-baek yek . semua dah bawak haluan masing-masing . abg duan balik terengganu mlm neyh . abg nizam pun dah balik melaka . abg azrul kat pd . abg putra , abg tapa kat KL . bersepah-sepah dah dorg . so , teruskan perjuangan ! org akan menyusul kalian tak lama agy . hee . daa ~


Yang kepenatan
Fitrah Ilyana

0 budak tecik bisik-bisik: