Monday, July 26, 2010

SePeTaNg Di DeSa .

babe ! first-first nak bgtaw yg saya lari dari kesibukan skola ry neyh . nope , i'm not ponteng . just feeling unwell . many problem rise up and i think i should get my break for a day . tomorrow formative . and i'm not in my READY status . look ! still caught blogging in front of pc . okay . nanti study . janji . nak cite pasal semalam neyh . ;) bes ! bes ! yesterday morning , ada tusyen . as usual , fitrahilyana woke up very late ! class pukul 8 tapi abah kejut pukul 7.45 . melompat bgn pegy mandi . kul 8 baru kuar dari umah . i thought i was the only one who late . smpy jea tmpat tusyen , pintu pun tak bukak agy . omg penat jea rushing2 ! dgn muka ngantuk yg tak abes agy , aku duduk depan Tabung Haji uh dgn muka kesian . hahaa . then , petang balik kampung . dah dekat 2 months kowt tak balik kampung . rindu sgt-sgt dgn opah , nenek , atuk , baby ikhwan smue laa ! rindu dgn semua org ! rindu dgn kampung ! excited gler dpt balik kampung . yeah , some things changed . truly . first , baby ikhwan dah pndy jalan ! omg chumelnye dy ! tembam . and mula2 dy tanak kat aku . tapi dah lama-lama dy nak . hehe . dik , i'll miss ur bebel-bebel yg tatau butir bicara tuh . then , balik umah nenek plak . yela , kampung mama abah dekat . tak sampai 5 min pun antara dua uh . so ma ckp WAJIB balik dua-dua . haha . dari kecik dulu mmg cm tuh . atuk dah tukar pagar baru ! weewit ! tapi sumpah berat nak maty ! terkial-kial aku nak tolak pintu uh . tapi gemok senang jea buka . ha bajet laa tuh dy kuat . nyampah aku . hahaha . yela dik , ko jea la yg kuat ! then , smpy umah nenek , ma suruh kait rambutan kat belakang . what ?! banyak semut ! nty sweating agy . baju dah laa tak bawak balik . cane nak mandi . adoy .

Mama : ayong , cepat pergi kait rambutan . adik-adik dah keluar dah tuh .
Me : jap ma . nak sikat rambut .
Mama : alasan jea kamu . pergi cepat .
Me : ma , kita nak tolong makcu kat dapur neyh . sian makcu sorg-sorg .
Makcu : tolong apanya . aku baru nak masak air .
Mama : ha klw mencari alasan bg la kat kamu . dah cepat ! nanti sampai bila pun tak reti nak kait rambutan .
Adik a.k.a Si Gemok : ayong !!!! cepatlah !!!!
Me : yelah . yelah .

adoy . takley lari dah . kena gak pergi . half-heartedly , aku pun kuar gak laa dgn muka yg masam dan muncung yang boleh diikat . hahaa . aku bwat muka protes pun dorg bukan kesah . maybe sbb slalu aku buat taktik cm tuh kowt . heh . then , smpy kat blakang aku tgk si gemok dah pegang galah , menjolok ntah pape ntah . daun jea yg gugur , bukan buah pun . aku ase nak gelak guling-guling jea . mat salleh balik kampung . cm tuh laa . kait rambutan pakai jeans . hahaa . mukhriz , mukhriz . helmi pun nak tunjuk skill . tapi terkial-kial . bajet dy bagus yek . hapah pun tarak . wat sepah laman nenek aku adalah . tak lama lepas tuh , nenek pun datang . haa amek kau . baek punya lecture !

Nenek : Ya Allah , apo cney jd neyh . bukan buah yg gugur , daun eh yo menimbun . abih laa laman aku .
Me : (dgn gelak yg tak tertahan) hahaha . ha tuh la . cucu nenek tunjuk skill . haram kowt gugur buah eh .
Adik : at least i'm trying gorilla ! (dy pggil aku gorilla ? mukhriz ! siap kau !) nek , susah laa . asyik tersangkut kat dahan jea .
Helmi : eh nek , neyh baru mula neyh . japg penuh laa buah kat bwh neyh .
Nenek : ponoh po bondo eh . pogang galah pun salah . aku baru sapu laman neyh pg td .
Me : hahaha . sengal betul korg neyh . tuh laa , td berlagak . nenek la bwat nek . senang .
Helmi : alaa yong . bising jea tau . cuba try amek galah neyh . tau complaint jea . tapi terpacak kat ujung uh .
Me : alaa , td korg gak yg nak kait kan . ayong bg laa peluang .
Nenek : dah bak cnie nenek bwat . ayong kutip buah rambutan neyh masuk dlm bakul .
Me : ha ? nek , tuh adek ada suh laa dy kutip . bia dy kurus cket .
Adik : ah tade de . adek nak tolong nenek . ayong laa kutip .

sengalnya ! geram sih dgn mamat dua org uh . aku baru nak protes then mama dah pandang semcm jea . terus tak jadi . aku pun pegy laa mengutip buah-buah rambutan yg dah start menimbun uh . baru 5 min nenek pegang galah uh , dah dekat setengah bakul dah penuh . budak 2 org uh setengah jam . sebiji pun takde . tuh laa beza org lama dgn org yg bajet tau smue . hahaha . aku bukan taknak bwat . tapi buah rambutan byk semut . dgn keadaan aku yg seksa neyh , aku menjadi tarikan utama semut-semut uh . gelinya ! melompat-lompat aku kutip buah rambutan uh . hahaha . and yg paling aku bengang sgt-sgt , adik konon nak tunjuk handal , sekali dy kait jatuh buah rambutan uh atas kepala aku . ish ! aku pun dah la terkejut . dgn semut byk agy atas kepala aku . aku jerit sekuat aty . ADIK !!!!!!!!!!!! dy boleh gelak yek . hesh . kowt ikut aty aku , mmg aku kait telinga dy plak dgn galah tuh . hahaha . then mama pun bersuara : "cucu mak 3 org , riuh eh kait rambutan cm 15 org" hahaha . tapi bes laa . siyesly . walaupun dihurung semut , tapi at least aku dpt rasa how's life kat kampung . enjoy sgt-sgt spent quality tyme kat kampung . dpt mkn buah rambutan . minum air kelapa . (abah yg kait ! roboh bumbung umah atuk abah buat . ish ! ish ! ish !) hahaa . omg . i miss my village already . next week ada kem arab . tak balik . 2 weeks agy org balik kampung ye nek . tyme kenduri nty . hee . tunggu tau nek . tuh agy ramai . smue balik . and aku tau nenek kena tahan sabar nak layan cucu-cucu dy yang 23 org neyh . hee . nek , org rindu nenek !

Still remembering her heritage
Fitrah Ilyana

0 budak tecik bisik-bisik: