Sunday, October 13, 2013

FACT #7 SIAPA ILYANA ?

Babe ! dah agak lama blog nehh sunyi tanpa sebarang post . bukan menghilangkan diri , bukan sembunyikan diri . just sibuk . and itu membataskan aktiviti aku di sini . hmmm bukan senang jadi student kann . macam2 benda nak kena buat . and bukan senang gakk memegang amanah dan tanggungjawab . baru now aku sedar hakikat tuh . yeee , take home message is : bukan senang nak jadi senang . so , preserve every moment while it last . itu fakta . :)

back to the main reason i'm here . menyempurnakan cabaran yang tertangguh . haha aku tunaikan janji aku . cuma mungkin terlambat . sebab ternyata bukan senang rupanya nak carik masa untuk berfikir sedalam-dalam nya siapa FITRAH ILYANA di mata aku ? and now , akhirnya masa untuk berfikir itu tiba . here i am . to come up with 100 random facts about siapa aku ? haha yeee ini pun random . untuk semua , aku dedahkan sebahagian kecil rahsia hidup aku yang mungkin orang tak pernah tahu . enjoy if you want to know the real ilyana . ^^,

#1 ada habit suka tengok kuku sendiri lepas mandi . mcm comel dan sangat bersih .
#2 sebenarnya dah tahu membaca since umur jejak angka 3 .
#3 tak suka dengan sayur yang namanya carrot . the only carrot source yang mama berjaya usahakan adalah daripada air carrot susu and carrot cake Secret Recipe . demanding rupanya perempuan ini . nak SR sesaje .
#4 antara habit buruk yang berjaya dimiliki ialah menarik mascara dari bulu mata . and i end up mencabut sekali bulu mata sendiri . nasib tak botak bulu mata ._.
#5 im a specky . yes i am . sejak form 3 dah start pakai spec . sebab tak suka makan carrot agaknya , tuh pasal rabun awal . tapi sampai sekarang , tak pernah pakai spec all the time . on and off it is . rimas .
#6 selalu tidur merata , and tak tanggal spec . sleep with the spec ON is a major NO ! still , itu gak yang selalu perempuan nehh buat . and dats why mama melarang keras aku pakai contact lens . sebab habit suka membuta merata nehh lahhh .
#7 peminat warna neon . especially merah and orange . tapi setiap kali shopping , semua nya tukar jadi kaler pink . ehhh ?
#8 paling benci bila ada halangan time driving . block belakang orang , parking rapat-rapat , drive macam nak cium bontot kete orang , kau tak nampak eh kete aku ada P besar-besar ? be considerate boleh kan ? ingat aku tak takot ke ? rasa nak menangis .
#9 sentiasa ada konflik dalaman yang tak pernah selesai dengan abdomen dan drumstick sendiri . touch those parts and bear withh my rage for the next 10 years !
#10 speaking of novel , kesian mereka sebab hanya dibaca sekali sahaja . hanya yang bertuah dapat peluang lawatan semula . because i rarely ever read my novels twice . if i did , the second time will never finish .

#11 tak boleh dan tak tahu berenang . i can . however , do the dog paddle for like 20 seconds sebelum jadi macam dugong yang tenggelam . how i wish i could swim though . in all honesty .
#12 takot dengan kilat , petir dan bunyi benda asing . as if , any loud noises ?
#13 cepat mengaku kalah . kalau tak org keliling yang sentiasa suruh bertatih ke depan , aku tak akan melangkah sejauh ini agaknya .
#14 jenis orang yang tidur mengiring . mostly . at least , sebelum status tidur bertukar jadi terbungkang . ;)
#15 ada habit goyang-goyang kaki sebelum tidur . buat lullaby sendiri guna loceng gelang kaki mungkin .
#16 paling benci minum air panas . bila kena flu yang sangat sangat sangat teruk , then baru minum . kekerapan ? sebulan sekali mungkin ? ahaaaa
#17 meluangkan 99.9% masa yang terluang bersama-sama internet .
#18 my passion , aside from reading , is singing and has been since i can remember . tak boleh berpisah dengan muzik . muzik dah macam candu . i sing constantly , but i still can't figure out if i'm any good at it .
#19 sangat obses dengan anything yang ada kaitan dengan vanilla . walaupun hanya pada nama . yeee , even perfume pun nama Vanilla Musk .
#20 pernah ada penyakit suka gigit kuku yang sangat kronik . until i stopped at 14 bila dah muak asek kena tampar dengan abang . ewwwww .

#21 long walks is a major turn-on !
#22 benda pertama yang akan menarik magnet mata bila jumpa orang ialah JARI dia . jangan tanya kenapa sebab aku takde jawapan yg solid untuk tuh . i just love to .
#23 is my birthday ! yeayyyyy ! i think i have a unique birthday date . and thanks mama sebab lahirkan kita on this date ; 23/03/1993 .
#24 insan paling cuai di dunia . rutin wajib setiap hari : langgar something , tertinggal stuffs dekat memana and tersungkur . ughhhhh !
#25 automatik jadi perempuan ganas bila ada beruks2 around . diorang guru terbaik dan bertanggungjawab atas transformasi mendadak ini . HOWEVER ! walau seberuks mana pun mereka , walau seganas mana pun mereka , i cannot imagine how my life will be without them ; my beruks brotha ;)
#26 i always have this thought in my mind dari dulu sampai sekarang ; every book that we've read is just a different combination of 26 letters yet each one has something so different and special to give . unik kan ? sebab tuh agaknya sampai sekarang aku masih , perlu dan akan terus membaca . :)
#27 i am a k-pop fan maniac . caci maki lahh aku , aku tak pedulik . im still one sampai bila-bila .
#28 one of my dream place is i-City Shah Alam . noob gila kann tak pernah pergi situ . tak pedulik lahh , im dying to go there ! future-boyfriend yang taktahu siapa lagik , jom bawak itewww pegy i-City ?! menggatal !
#29 im always wish to spend the whole night on the streets . just walking around and watch the stars. simply PERFECT .
#30 aku tak pernah menyesal atas semua yang aku dah buat or semua yang aku dah cakap . kenapa ? because if we spent the rest of our lives regretting everything , then we wouldn't really be living at all . stop moping around . everything's happen ada reason kann ? semua kerja Allah . semua yang terjadi ketentuan Allah . kita tinggal redha , terima dan percaya sahaja . as easy as that .

#31 i love walking in the rain . awwwwww :')
#32 TAPI ! setiap kali pakai baju warna putih , mesti akan hujan ! so basically yeahhh coincidence like that happened . which i dont know why . *garukepala*
#33 bila otak serabut , bila nak tidur tapi hati tak senang , usually i will listen to piano instrumental song . it lessen my burden a lil bit . maybe sebab terlalu indah .
#34 suka bau bilik MANDI (bukan jamban atau tandas) lepas digunakan . especially pagi-pagi time mamai mandi nak pergi kelas . so refreshing and make my day .
#35 i have a HUGE sweet tooth . sweet itu hanya penyedap hati sendiri . buang jea perkataan tuh kalau rasa terlalu annoyed .
#36 i'm a natural-born OBSERVANT . i recognized faces way too easily . walau dah 10 tahun tak jumpa pun , still tak lupa muka orang . and i can tell who is who just by looking at the person's gestures . talent yang terpupuk sebab selalu tak pakai spec dan tak mahu digelar sombong sebab jalan tak nampak orang .
#37 antara benda tergila yang aku pernah buat masa dekat PASUM dulu is that , pergi sahur dekat KFC PJ , dengan Emira , Ayuni and Paan pukul 2 setengah pagi . and the thing is , we went there dengan pakai baju tidur bodoh . taktahu pikir ape masa tuh , berani memalukan diri sendiri .
#38 dulu masa kecik , ada kecelaruan identiti . macam-macam dream jobs ada . jadi CASHIER antara dream job paling obses . tapi finally , im stucked here , struggling to become a doctor . i wondered where have my obsession of CASHIER been lost ? it's much easier , aite ? ahaaaa naaa it's a joke . bear with me .
#39 masa darjah 4 , degil nak gosok baju raya sendiri . last-last i burnt my baju raya yang tak pernah pakai langsung lagik . and sampai sekarang mama tak tahu aku dah koyakkan kain baju raya tuh sebab aku pakai kain berlubang tuh seharian dengan tujuan mengaburi mata mama .
#40 i always want to learn to play piano whenever i see a piano or nampak orang main piano . i think they are COOL in some ways .

#41 aku blogger yang paling merepek . yeah i know im a bad blogger . menulis ikut rasa , ikut emosi . sangat tak matang . but who cares ? tak suka jangan baca kan ? sila tekan butang X kaler merah kat hujung tuh .
#42 Tends to shout if rasa takott and terancam . yes , call it a REFLECT , but i call it as a COWARD ACT . ;)
#43 everytime disuruh pilih satu nombor , it must be 3 . i think i know why . because of #23 :)
#44 other than badminton and netball , i've never been an athlete . jogging 100m , lepas tuh dah jalan lenggang mak limah . harapan .
#45 i have been told for most of my life that i'm too sensitive . i hate being yelled at and i cry way too easily . dasar cengeng tak kena tempat .
#46 sangat insecure waktu packing barang . normally i will pack extra cloth in case anything happened . like really extra . if you know what i mean ?
#47 sangat teliti dan sangat cerewet masa mem-packing barang . haruslah begitu . susah nanti kan kalau tiba-tiba kita nak guna barang tuh , sekali lupa bawak . menyampah nya ! ughh i hate packing .
#48 satu family tahu keobsesan aku dengan wedding gown kembang ala cinderella . so i can often be found wandering around wedding gown boutique near and far .
#49 i used to have my own imaginary plane here in seremban . it's actually model kapal terbang for one of the syarikat pelancongan yg ada dekat seremban . masa kecik dulu , mama abah selalu bawak aku jalan-jalan memalam pergi bandar sebab nak tgk model kapal terbang nehh . and it's still there until now . dan that plane will always be my plane sampai bila-bila .
#50 i have a strange connections with shoes - wedges especially . sebab everytime shopping , mesti akan terbabas beli kasut . geram sangat tengok kasut comel comel .

#51 benda pertama aku akan buat as soon as celik mata adalah menggelupur bangun cari telefon tengok jam . ada habit telinga pekak time tidow tak dengar bunyi alarm , takott terlajak tidow .
#52 i am NOT a morning person ! in fact , i'm the WORST morning person EVER ! if i'm forced to wake up early , i cannot have a proper manners for at least an hour .
#53 i cherish my moment watching indon muvie titled "Eiffel, I'm In Love" over and over again . the only indonesian movie that i love and i enjoy . and if you wish to know , this movie succeeded in making me giggled happily . *wink ! wink !*
#54 rambut masa kecik tak ubah macam pakai topi keledar . kulit tembikai yang dah belah dua tuh selalu jadi topi aku dulu . kerja abang !
#55 stop breastfed sejak umur 3 bulan lagik . amazingly , i have like a very good immunity sebab jarang sangat-sangat demam . badan nehh faham agaknya mama dia dulu sibuk kerja . mihihi .
#56 i have asthma . tapi tak pernah bawak inhaler pergi mana-mana . bajet handal . i seldom get an attack anyways . thats why .
#57 sangat allergic dengan powder detergents . jari akan jadi kering and it invites lesions (kulit terbelah) all over my fingers and palm .
#58 home-made porridge by mama and makcu will never fail to make me feel absolutely good .
#59 currently aiming for Nike's neon-coloured sport shoes . JPA dah masuk nehh . ehem ehem ;D
#60 i sleep with my caterpillar in between my legs , pillow made my nenek on my back , and my pooh BB in my cuddle . ohhh , not to forget , my panda on my face and selimut covering my whole legs . i think you have to blame my insecurity that i become a high maintenance sleeper over here .

#61 rasa sangat sakit hati bila tengah texting orang tanya "makan apa?" ehhhh hello , takkan lahh aku nak bagitahu semua benda yg aku makan kottt ? please have a sense can you ?
#62 always have that kind of bias when it comes to romantic comedy and chick-flick movies . my horrible guilty pleasures !
#63 smoker is a major NO for me . you can smoke , but NOT in front of me kalau taknak kena sound .
#64 me and cats will never get along . im an ailurophobic - irrational fear of cats . dont ask me why . i will never tell you why . it's embarassing enuff .
#65 selalu teringin to be in the shopping complex or the themepark bila dah tutup . mesti seronok kann tak payah bersesak dengan orang and i can do whatever i wanna do tanpa perlu berebut dengan crowd .
#66 tangan tak pernah duduk diam bila tengah bercakap . even when im on the phone with somebody .
#67 i always wear my handbag on my right shoulder . like ALWAYS . it has to be on the right side .
#68 i really love listening to my own laugh after i have been crying . it sounds retarded , tapi lega .
#69 i bring my family along no matter where i go . how ? i wear abah's watch , mama's necklace , abang's T-shirt , Helmi's tracksuits and Adik's pencil case . ironic , aite ?
#70 i am always cold like that .

#71 cuddling is the best thing ever !
#72 i actually owned a pair of hazel eyes , which i never notice until my friends ask me for conformation .
#73 i am easily scared and i hate it . i used to be a really big scaredy cat , but i am a lot better than i used to be now . 
#74 im not afraid of height . but im really afraid being at the edge of somethings . it really freaks me hell out yeah .
#75 my most favorite sweets is ice-cream . mint chocolate chip is always a YES !
#76 all chocolate made me craved except for white choc . muak !
#77 tak boleh pegang or garu tapak kaki sendiri . geli sangat sangat sangat . kalau gatal , suruh adik garu kan . mihihi .
#78 benci lelaki yang tak reti nak commit . tolong responsible sikit , boleh kann ?
#79 i love fashion very much , but i'm most comfortable at home in my sweatpants and t-shirt .
#80 french fries , of any kind , is one of my biggest weaknesses in the world . i have no sense of self control when they're around .

#81 i've always struggled with anything "dilemma" related . and i'm very bad in choosing between TWO .
#82 i love any sort of ballad music and will listen to it all the time .
#83 i am the biggest baby bila tengok sad movies or shows .
#84 i can work or read with the TV on in the background , but i love listening to music instead . 
#85 without abang , i'm the oldest . or else , i never think i'm one .
#86 binatang tanpa bulu is my biggest fear after cats .
#87 i'm a really , really , really impatient person . it's bad , and i admit it .
#88 i have always been short for my age . katik , to be precise . maybe sebab tuh sangat suka pakai heels .
#89 i love to laugh . im an easy going person i guess ?
#90 i am very easily distracted . and it crashed my mood .

#91 i hate plain milk , i only like flavoured milk . ohhh i LOVE milkshake so much !
#92 sangat pemalas mengemas . suruhlah berjuta kali , tapi i only cleaned my room when i really want to .
#93 the year i was born . yipppeeeee ! 20 years alive , i realized im growing up very well . somehow , i feel so glad i am belong to this kind of family . family time is my favorite . we have such busy lifestyles these days that we really value our time together with the families .
#94 i cannot catch . if you throw something to me , 99% of the time it will land on my feet .
#95 i am quite easily pleased and a very excited person .
#96 i actually named after 'FITRAH' because i was born one day before raya . and sebab itu , abah kena bayar zakat fitrah 2 kali untuk tahun tuhh . or else my name would be "NUR ILYANA" . honestly i love FITRAH sebab orang lain takde nama seunik nama itu . individuality is always good . ;)
#97 always admiring over Audi models . it's nice and super cute !
#98 insan yang sangat manja tahap gunung Everest .
#99 i love minimalism . and dats why i hate make-up .
#100 bahasa rojak is my favorite . sorry sebab seluruh post ini lebih teruk dari rojak . aku selesa dengan gaya penulisan begini . buat aku rasa lebih bebas to express myself . mohon cekgu-cekgu jangan marah sebab other than this place , this site , i have to be so nerd with all the discipline . so , yeahhh ,  this is ME !

Please comment if you think i'm not one of those stated above . Maybe aku tertipu diri sendiri , maybe korang lebih kenal aku dari aku kenal siapa aku kann . so yeahhh , thanks for reading ! thanks sebab sudi kenal siapa saya . XOXO , see ya !

I am who I am ,
Fitrah Ilyana .


0 budak tecik bisik-bisik: