Sunday, September 15, 2013

I'M GROWING UP!

Babe . rindu . biasa lah dah naik belajar balik , lappy pun tak sempat sentuh . Alhamdulillah , now dah jadi 2nd year medical student , and penghuni tetap Kolej Kediaman Ibnu Sina (KKIS) . lain rasanya , semuanya baru . dan segalanya terasa asing .

Kolej ? im staying in blok F . blok senior fourth year . mula-mula daftar , sedih rasa hati sebab kena duduk blok asing dengan kawan-kawan MBBS lain . tertanya-tanya gak , ape salah aku tercampak kat blok F nehh ? dah lahh duduk paling ceruk dekat hujung dunia . keliling blok lelaki plak tuh . then dah sampai bilik baru perasan , hanya 6 orang jea budak MBBS 2nd year yang duduk situ . me , nasha (my roomate) , dina , azira , zati and farah . and baru sedar yang dekat blok F tuh , double room . 2 orang satu bilik . blok G yang budak-budak batch kitorg yang lain duduk tuh triple room . 3 org satu bilik . yeahhh , hati rasa bersyukur gakk . sebab lagik selesa sebenarnya duduk 2 org . ada pro and cons gak actually . yg pro nya bilik lagik selesa and luas sikit . yang cons nya , sedih sebab tercampak dekat hujung dunia tuh berenam . kesian . last2 , memang dok rapat berenam jea . sebab itu jea muka yang nampak hari-hari . teman bergurau dalam bilik , teman bertekak , bergaduh pun itulah juga . sedih sebenarnya jadi insan terpinggir nehh . tapi nasib badan gak lah sebab enam2 kaki gelak . baru seminggu duduk blok tuh dah kena shhhhh dengan siapa entah taktahu sebab bising sgt . haiyooo payah gak sebenarnya duduk dengan senior nehh kan . takpelah , ape boleh buat . harung saja . setahun bukan lama punn . positive ilyana positive ! :D

Then , i asked dina how kitorg boleh dapat bilik 2 org sedangkan others stay in 3 . then , dina ckp sebab kitorang semua UMcares . so prof june bagi privilege duduk double room . and , privilege come after the sacrifice . so , kesimpulannya dapat double room sebab under UMcares . and secara rasminya , bermula lah tugas aku sebagai setiausaha projek UMcares . yang secara tak langsung under JTK . lepas tuh join projek kolej pulak . hmmm jangan sibuk sampai lupa diri plak yee ilyana . study is always number one . ingat tuh sampai bila-bila . kena pandai balance everything okay ! :)

Roommate baru ? nama dia Nasha . bendahari UMcares . she's one of the A student in our batch . sila bangga siket . budak average duduk dengan budak brilliant . seriau gakk . takpe . mana lah tahu lepas nehh pun berjangkit dekat aku , boleh dapat A . aminnnn ! mudah-mudahan . heeee . nasha nehh budak Kedah . kawan baik aku punn orang kedah ; tirah dengan hanna . so it's not a big problem for me to communicate with her . since sama batch , dah kenal dah lahhh makcik yang penuh lemah-lembut nehh . lagipun hari tuh kan dah jumpa and makin rapat masa IMSPQ . so tak rasa awkward sangat dahh . as time goes by , makin lama makin sedar yang otak sama jea gila . yeahhh ,so basically takde masalah dengan roommate . dahh duduk terceruk 6 orang nehhh , kenalah pandai2 hidup bersama . ^^,

Study ? hmmm this year belajar 4 major subject including 2 minor subject and CSU together with CFCS . so altogether makes it to 8 . haaa amekaww . 4 major subjects ; pathology , pharmacology , medical microbiology (MMB) and parasitology . baru minggu first , still blur-blur lagikk . new terms , new concept , new creatures . banyaknya nama parasite , nama bacteria , nama virus nak kena hafal and ingat . T.T and still tak boleh beza antara MMB dengan parasito . :3 takpe , slow-slow kayuh ilyana . mesti boleh . 2 minor subjects ; DPHS - epidemiology and statistic , dengan english technical writing . so , kena asah balik otak untuk belajar maths . apelahh nasib . CSU is still there , and it's a lot more than first year . looks like i have to bear it all . what to do . >.<

Now labmate ? haaa nampaknya jodoh aku dengan Jocelyn tetap utuh dan kuat . kitorang labmate , CSUmate , English-mate , and kesimpulannya kitorang satu group in everything except for PBL . yeahhh , Jocelyn is my true mate . haha . now , im in Lab 6 . kalau dulu jiran sebelah dalam lab Iza . noww , jiran sebelah dalam lab is Lee Seek Yang . hadoyyy , masuk air aku lepas nehhh dapat lab partner otak macam Seek Yang . and lab kali nehh , majority muka-muka baru . orang yang tak pernah satu lab dengan aku except for Seek Yang and Jocelyn . Seek Yang dulu satu group English . hopefully can get along with them very well since some of them pernah cooperate dalam projek fakulti gakk . goodluck Lab 6 ! let's start our first practical next week . :)

So , basically itulah pengalaman serba sedikit . still too early to judge anything . let's just hope and keep praying that everything can happen smoothly , and i can pass my 2nd year with ease and proceed to my first clinical year ahead . since junior dah belajar pakai new syllabus , then our coordinator cakap by hook or by crook , we must pass our 2nd year . if not , we won't get the chance to repeat year anymore . okayy , itu sumpah hardcore ! scary gilaaa . so dats why , kena sentiasa sedar diri and teruskan study biar sampai lulus . :/

by the way , junior dah masuk . we already met them . and buddy ? hmmm , kak shida asked me to find one . and the lucky buddy kecik yang dah di-aim itu is a guy . let's just hope buddy kecik itu masih available menjelang hari isnin nanti . maaf sebab akak senior ini masih belum berani nak approach awak masuk buddyline . malu mungkin ? ohhh tak . maybe takot di-reject . ahahaha . till then , XOXO love ya !

2nd year medical student ,
Fitrah Ilyana .

0 budak tecik bisik-bisik: