Tuesday, June 26, 2012

WHEN WE HAVE TO CHOOSE

Babe . what's up ? siapa kat sini pernah membuat pilihan ? komfem lahh semua pernah kann ? mana ada org yg tak pernah memilih . even baby baru lahir punn pandai memilih ye takk . nak susu mama taknak susu tepung . as for me , sejujurnya aku tak suka buat pilihan . i hate the moment when i have to choose between two things or even two situations . and even two people . when we dont know which one we should choose , itu namanya dilemma . nak pakai baju warna ape ? tudung mana lagi sesuai ? heels ke flat lagi selesa ? tuhh semua dilemma . itu takpe lagi . yet , kalau terpaksa memilih antara two sides dan melibatkan orang lain , that's more difficult . bila tersepit tengah-tengah antara dua , serba salah nya lahh rasa . kalau berpihak sebelah sini , takott yg sebelah sana kecik hati . kalau nak ke sebelah sana , yang kat sini plak makan hati . kalau sifat neutral boleh dipraktikkan dengan adil dan saksama , kurang sikit beban masalah . kalau tak bolehh , then howw ? belah dua lahh badan neh gamaknyaa .


I'm always thinking . in making a decision , how come we'll know if the decision we made is the right one ? dlm hidup nehh , kita kena berani ambik risiko . walau ape punn keputusan yang dahh kita buat , kita tetap kena bersedia dengan consequence nyaa . maybe keputusan tuhh betul dan maybe keputusan tuhh salah . but kalau salah tak bererti kita kalah . we just have to exploit the wrong decision to the best advantage . nak menyesal punn bukan boleh putar balik waktu ke belakang . face it and turned it upside down . as simple as that . kita kena ingat , semua keputusan yang kita buat datang dari Allah . and percayalahh bahawa itu memang yang terbaik untuk kita . there will come one day nanti , kita akan terfikir dan sedar bahawa keputusan yang kita buat dulu tak salah . indeed , itu yang paling terbaik . itu experience aku sendiri sebenarnya .


Dulu lepas result SPM keluar , i have to choose the scholarship . whether MARA or JPA . after thinking , i decide to go with MARA sebab taknak bersaing dengan chinese and indian . and sebab taknak interview in group . tapi plan Allah mana kita tahu . pilih MARA punn interview still in grouping . instead , lagi tough dari JPA punya interview . lastly , as expected aku failed . masa tuhh hati berkata-kata gakk . kalau dulu pilih JPA , maybe peluang aku untuk dapat lagi tinggi . then mama cakap , tak guna lagi kita nak cakap "KALAU DULU" . nama punn dah DULU . bukan bolehh balik ke DULU lagi . and kalau boleh punn , MAYBE jea dapat . belum PASTI dapat . ape yang kamu perlu buat is forget the past and face the future . grab ape yang dah ada depan mata .


Masa tuhh baru aku sedar aku khilaf . at that moment , aku terus decide aku akan ke PASUM and i'll prove to everybody yang aku juga mampu berjaya walaupun tak dapat tajaan . perjuangan yang sebenar punn bermula . macam2 cabaran , dugaan dan halangan terpaksa aku harung walaupun kadang2 rasa tak daya dahh nak bangkit . at last , i made it . setahun kat PASUM bukan sia-sia . setahun kat PASUM bagi aku peluang kenal dunia . tapi paling penting , setahun kat PASUM bagi aku genggam kejayaan . setahun kat PASUM bagi aku pegang 4 slip yang ada 4.00 kat atas kertas tuhh .


Akhirnya , lepas setahun baru aku sedar yang keputusan aku untuk ke PASUM walaupun tanpa tajaan JPA atau MARA yang aku rasakan satu kekurangan dulu rupa-rupanya satu kelebihan . sejak tuhh , aku tak pernah dan tak akan menyesal dengan apa jua keputusan yang aku ambil . sebab kita tak akan pernah tahu perancangan Allah untuk kita . walau ape pun keputusan nyaa , pasti ada hikmah yang tersembunyi . sama ada cepat atau lambat jea kita discover , tapi hikmahnya pasti ada . we just have to believe . ilyana yang baru ini finally berani membuat keputusan untuk diri nya sendiri . sebab dia tahu tiada keputusan yang salah . hanya minda dan diri kita yang mencorakkan hala tuju keputusan itu ke mana . simple :)


Blessed ,
Fitrah Ilyana .

0 budak tecik bisik-bisik: