Thursday, May 19, 2011

ANUGERAH DARI KEGAGALAN



Babe ! yeah lama tak hapdate post kan ? bila semua orang sibuk dan busy update belog dorang dapat scholarship MARA , JPA , UTP semua , di manakah aku ? aku di rumah sendirian menangisi hakikat diri . kenapa ? sebab aku tak dapat scolarship yang selama neyh aku idam-idamkan . sungguh aku sedih , frust , kecewa , marah , malu dengan diri aku sendiri . so what ? korang nak cakap aku lemah , cengeng ? up to you . tapi bila ape yang kau harap-harapkan , idam-idamkan terlepas dari genggaman , u will feel like all your dreams hancur berkecai . tuh yang aku rasa masa mula-mula aku dapat tawu fact yang aku tak dapat MARA tuh . yup that's a true fact . bukan kisah dongeng .

tapi aku still bersyukur , aku masih ada mama , abah , family dan kawan-kawan yang cares . thankyou guys . kegagalan ini buat aku lebih kuat . lebih tabah menerima kenyataan . kegagalan ini buat aku kenal siapa kawan , siapa lawan dan siapa musuh . terima kasih mama sebab sedarkan ayong yang tak semua benda kita nak , kita boleh dapat . don't worry guys , aku dah redha menerima takdir Allah buat aku . siapalah aku untuk menidakkan takdir Ilahi kan ? Allah knows the best . ada perancangan yang lebih baik untuk aku . aku perlu yakin tentang itu . Allah memberi apa yang kita perlu . perhaps i'm not ready for the greater challenge there yet . at least , i'm still in Malaysia , having my mama , my abah , my family as well my closest friends by my side . yang sedia menyokong , membantu aku di saat aku memerlukan . aku yakin ada hikmah di sebalik semua neyh . jangan sedih lagi ilyana . bangkit dari kegagalan itu dan cipta sebuah fenomena di Universiti Malaya sana . UM lebih memerlukan kamu young lady . La Tahzan . Allah sentiasa ada dengan engkau . betul apa mama cakap . kesedihan mendekatkan kita dengan Allah . betapa aku leka dan lalai sebelum ini . Ampunkan aku Ya Allah .

Ini baru ujian kecil ilyana . banyak lagi ranjau dan duri yang perlu engkau tempuh kerana kejayaan itu menuntut pengorbanan yang bukan sedikit . pinjamkan aku sedikit kekuatan-Mu Ya Allah . Sesungguhnya bumi Allah itu luas . kat mana-mana pun kita boleh belajar kalau itu yang kita nak . this test mengajar aku erti kehidupan . fitrah ilyana takkan jatuh . aku akan terus berjuang sedaya kudrat demi sebuah kejayaan unggul . i'll prove to them , aku juga boleh berjaya di UM . UM ilyana UM ! sape taknak masuk UM kan ? orang beratur nak masuk UM . ko antara beribu yang dah dapat , so bersyukur lah . Perancangan Allah itu di luar batas akal dan minda kita . learn to live your life there dan tamatkan pengajian dengan penuh bermaruah . you can do it ilyana . u will prove it to the world !

To every single person yang berjaya dapat scholar tuh , lotsa congratz guys ~ korang dah dapat ape yang korang nak kan ? sooo , have a faith in yourself and buktikan yang korang memang deserve dapat scholar tuh . sebab ramai lagi yang berharap dapat tapi tak dapat kan ? so guys , i guess each of us now memang tengah pulun habis prepare nak masuk belajar balik kan ? goodluck semua menempuhi alam baru , fasa baru dalam perjalanan kehidupan kita . ingatlah walau di mana kita berada , tetapkan matlamat , jelaskan niat dan gapailah bintang setinggi yang kita mampu .

Dari kegagalan satu kepahitan ku alami . penderitaan , kesengsaraan . tapi di sebalik semua kegagalan , tersembunyi keinsafan dan pengertian yang amat mendalam . terbukti kegagalan bukanlah kehancuran . dengan anugerah , nikmat dan hikmat kehidupan . aku pelajari mengenali diri . dan siapa kita yang sebenarnya di bumi Tuhan . :)

Terbanglah setinggi yang engkau mampu ilyana . Percayalah , Allah itu Maha Adil . kerana selepas turunnya hujan , ada pelangi yang datang menjengah . yang bakal mewarnai kanvas hidupmu . Allah mengambil sesuatu untuk menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik . Teruskan visi dan misimu menuju ke mercu . SO ?

BYEBYE IRELAND , WELCOME UM

Ps : another failure for this week , aku kandas JPJ dalam trek . well done Ilyana . ~

Dugaan tiba ,
Fitrah Ilyana .

6 budak tecik bisik-bisik:

hanis-chan said...

sabaq naa fitrah.
ada hikmahnya tu. kalau dah rezeki, tak ke mana kan? :)

TiM said...

fitrah.sabar eh. aku dpt MARA x semestinya aku dpt perform better than kau. kalau lepas asasi ni kau punya result mantap ko still boleh apply biasiswa mara, kan?

jgn sedih weh. kau buat aku rasa bersalah .. X(

Dr Afifah said...

aku pun same.. :'(

jangan sedih2 k. yg dapat mara sch ni belum tentu dapat fly lagi.

Ape yg kite tau,Fitrah Ilyana akan jadi 1 of the top student kat UM nanti,insyaALLAH. :)

Effa Akmal said...

dun cry. plis dun cry. this is not the end of yourlife. banyak lagi dugaan kamu kne tempuh. chill ya darling. ade sebab knpe kamu x pat schlarship tu. mgkin Allah mahu kamu lebeh dekat dengan family kamu. so juz redha dgn ape yg jadik. i noe u're strong. keep faith k.. sume org sayang kamu. Um pon oke what??!!

ILYANA said...

guys ~ first and foremost thnx sebab care , thnx sebab prihatin dengan rasa hati ini . yeah memang mula2 down sgt2 . sape tak sedih kalau ape yang kita harap dari dulu lagi tak dapat kan ? but now aku dah redha . aku tahu rezeki aku bukan di sini . tempat aku di UM . janganlah rasa bersalah . aku happy tengok korang berjaya dapat ape yang korang nak . u guys deserve it lorh . okay timah ? fifah ? goodluck di sana . study smart and kekalkan ape yang korang dah dapat . jgn sia-siakan peluang yang ada depan mata . insya-Allah kalau ada rezeki aku , kite jumpa di sana nanti . sayang korang ! :)

jangan risaukan aku . aku yakin aku mampu survive dan sukses di UM . aku akan buktikan itu . :)

makcu , thankyou fer the support . u're always there untuk kite . yeah UM memang tempat kite . i'll push myself to the limit and dapatkan 4.0 itu . :)

Iffah Syuqaira said...

aku setju ngan timah tu.. after asasi ni pun kau still boleh apply lagi^^

apapun, the truth is aku x sabar nk jumpa kau kat UM!! rasa cam seronok pulak bergelak ketawa smpai lupa dunia kt kafe pasum time rehat. hehe.. ckp cam dh explore habis je. belum lg pun, maybe sok kot jln2 jap ^^