Friday, April 29, 2011

MARA's BRIDGE ...



Babe ! duduknya fitrahilyana depan pc neyh , nak menceritakan interview MARA yang lalu yang sumpah ntah hape-hape . hahaha . dulu kan pmpuan neyh membebel pasal speaking berterabur lah smue kan ? tapi dat skills tak payah byk pun takpe senanya . haih penat jea risau pasal tuh . :DD

mula-mula budak engineering ckp dorang kena buat bridge pakai spagheti . okay fine standard lah tuh sebab engineering kan ? memang lah kena buat segala mcm binaan sebegitu rupa . then dua mlm b4 interview tuh terpikir , klw budak engineering kena buat spagheti bridge , budak medic kena buat ape ? takan bedah katak ke ? bedah tikus ke ? adoyy dah goyah dah tyme tuh . cool ilyana cool . haha . rilek jea lagi . yelah takan lah budak medic pun kena buat spagheti bridge gak kan ? takde lah kowt . haha

At MARA's place , masa aku sampai , dekat meja pendaftaran dah ada sorang budak . afta him , aku pun duduk lah kat meja tuh smbil buat iklan colgate tayang gigi senyum lebar-lebar . dlm aty dah ada roller coaster dah neyh . dia tanya nama sape , aku pun menyebut nama aku dengan penuh bangga . eh takde pun nama awak ? ahhh sudah . apahal lak neyh . gabra abes dah . tgk surat tawaran dik ? aku pun kuakanlah fail gedabak aku tuh tunjuk surat tawaran . cari punya cari , eh ada nama awak . bawah skaly tak pasan . adoy abang neyh . wat saspens jea . then dy bagi borang isik lah segala bagai yg ada dalam tuh . aku tgk budak yg atas aku tuh nama Arif . then , dia mintak salinan sijil-sijil smue tuh . aku dah siap sediakan semua salinan dalam satu fail , so aku bagi jea lah fail tuh kat dia . dia dah semak semua dah lengkap , dia pun ckp kita amek fail neyh ye ? aku pun angguk jea lahh . aku ingat dy nak amek sekejap jea . rupanya dia amek terus . melayang fail aku sebuah . adoy . takpelah . berkat sedekah fail tuh , dapatlah saya MARA yek abang ! hahaha :DD

then duduk jea lah waiting dekat tempat menunggu dy tuh . abang tuh ckp start dlm 2 suku sebab group yang b4 tuh tak sudah lagi . pas tuh dorang nak rehat smue kan . so aku dengan mama duduk jea lah situ menunggu . ada gak lah lagi budak lepas aku tuh yang dtg register . mula-mula semua laki . aku memang dah cuak abes dah . cool lagi ilyana cool . makin lama makin ramai budak datang , ada 2 org lagi pmpuan selain aku . okay dah relieved cket dah . masa waiting , borak-borak lah dengan dorang . ada budak SDAR , SESERI , SMKA PEDAS , SCN ALAM SHAH and ada sorang budak dari SBP dekat pahang . haa nampak aku caps lock kan nama sekolah tuh kan ? bayangkan cane self-confidence aku masa tuh ? memang rasa cm aku yg skolah SMKA SHAMS neyh cm semut jea dikekelilingi budak star-star . pergh dgr dorang speaking kat luar tuh jea pun dah cukup buat skru lutut aku menggigil nak tercabut . berhabuk bhai speaking mereka . aku cm dah taktau nak buat ape dah . cool lagi ilyana cool . senyum ! ingat iklan Colgate . haha

then group yg b4 tuh kua , muka relieved gle siap gelak-gelak lagi . timah pun ada dalam group tuh . aku tgk dorang gelak , so aku pun cm positive lah cket . senang kowt neyh kan boleh gelak-gelak bagai . ahaha . then timah kol aku pun , ckp rilek jea . tak susah mana pun . timah bagi tips-tips berguna , nasihat-nasihat bagai . aku pun cam dah okay cket . rupanya budak medic pun kena bwat spagheti bridge neyh juga . haha penat jea baca pasal specialist lah smue tuh . wtv it is , thanx timah . sayang ko ! heeee .

dalam kul 2 suku tuh , dia pun pgl kitorang sorang-sorang duduk dekat satu line kerusi tepi dinding tuh . baru lah aku tahu satu group 8 orang . group aku 4 laki , 4 pmpuan . kire balance lahh . dak SHAMS ada 3 orang including aku . means Fitrah , Fifah Sidek and Faiz . yes triple F . haha . masa duduk kat situ , kena waiting lagi . so borak-borak lagi . aku num 2 dlm row tuh . num 1 dak SDAR yg nama Arif tuh . memang star abes lahh budak neyh . humble jea . tapi result 10A+ . haa amek kau . ternganga aku sekejap . nak amek medic dekat Australia buat SAM dekat Malaysia . pergh gila lahh budak neyh . num 3 plak budak SMKA PEDAS tuh . nama Hasbullah . 7A+ nak buat medic kat Ireland . sama lah mcm aku . tapi aku nak buat IB klw ada rezeki . hee . Faiz num 4 and Fifah Sidek num 8 . jauh kan ? aku sorang jea tercampak kat depan tuh . haha . then tengah borak , dorang panggil masuk . confident ilyana confident !

masuk tuh , tgk panel dia tiga-tiga perempuan . sorang dah berumur cket . yang 2 org lagi tuh muda lagi . then dah borak-borak ala kadar , dia tanya kitorang nak buat ape , dekat mana . of course lah yg sesi petang tuh smue nak buat Medic kan . tempat jea berbeza-beza . ada yg nak buat kat Australia , Ireland , UK , middle-east lahh smue . then , afta tuh , the task started . task ape ? spagheti bridge tuh lah . haha . ceh smue muka confident jea kan . memang positive abes lah . then Arif bg suggestion buat ikut truss structure . yang triangle tuh lah . kitorang smue nampak the picture tuh , what we're gonna do . so , kitorang smue agreed , and start working . every communication in ENGLISH . haa amek kau . tergeliat lidah nak speaking . tapi ada jea kitorang bantai ckp Melayu . tapi slow-slow lah . bisik-bisik . haha . bila dia datang , semua poyo terus speaking . termasuk lah aku . hakhak . masa working , memang enjoy gila , gelak-gelak bagai . tapi at the half of the work , it turned out to be different . maybe ikatan tuh longgar ke hape ke , terbarai abes bridge kitowg . agak down cket lahh masa tuh . nak tuka plan pun masa dah suntuk sgt nak start all over again . soo , we just go on and try to treat the bridge . abes kitowg lilit meja tuh dengan benang smue . haha . last2 , Time's up ! and hasilnya ? bridge kami tak nampak mcm bridge langsung ! hahahaha . lawak kan ? masa neyh aku komfem dalam otak kitowg 8 orang memang mcm2 rangka jawapan dah ada nak defend nape bridge kitowg jadi sebegitu rupa . haha .

then , dia ckp stop working . kitowg pun tersengih-sengih jea lah pandang dorg sambil buat muka pasrah . oh dengan menahan bridge kitowg kat tengah-tengah supaya tak ranap lagi . huahua . sdey weh tgk bridge kami mcm tuh . one of the panel said ; "so i assume that you guys are failed?" pergh ayat sentap tuh . merudum semangat kitowg . memang redha jea lahh masa tuh . malu toksah cite lahh . memang kitowg cipta rekod baru masa tuh . the only group yang belum sempat letak tin sardin lagi pun dah ranap bridge tuh . masa akak tuh amek pict bridge tuh , Ila ckp don't put our bridge in the Facebook please . hahaha . sempat lagi kitowg gelak ketawa sebab nak ilangkan neves . yes , memang neves nak mampus bila what we expected didn't happened like what we exactly expected . memang jawapan yang dah siap skrip nya kat luar tuh tak boleh pakai dah lah . sebab we knew yg takkan ada soklan seperti "What you got from this activity?" , "what actually the reason behind this activity?" or yang sewaktu dengannya . haha .

afta tidy up the place , kutip sisa-sia kerangka bridge kami , bukak lilitan benang dekat meja , clean up everything , there you go . the torturing time ! mcm-mcm soklan yang jauh beza dengan soklan orang-orang sebelum kami keluar dari mulut para panel yang arif lagi bijaksana . memang terkial-kial lah nak jawab . kaw-kaw kitowg kena hentam . yes , it test our mentally to resist every provocating questions . as such ? nape simply setuju dengan idea tuh tanpa berbincang balik ? nape orang laen yang bagi idea , orang laen yang jadi leader ? mana leadership ? mana kerjasama ? nape kerja cm takde organisation ? ape peranan leader ? ada tgk balik tak arahan ? jelas tak dengan arahan ? mcm2 soalan provok kitowg dapat . memang mentally-affected lah kat dalam tuh . aku pun mula-mula discussion tuh , blur gile kowt taktau nak jawab ape . otak blank abes . dah tengah-tengah tuh baru dapat idea nak bersuara defend group kitowg . memang frust gak lahhh . tapi kitowg tak saling menyalahkan . kami akui kelemahan kami bersama , yet we gave the best and put 100% effort till the last minute tanpa berputus asa . kerjasama antara kami memang tiptop . tuh yang paling best skaly yang aku rasa dalam group kitowg . KAMI HEBAT ! wakaka . then dy tanya kat aku ; "imagine this is your patient ? look what happened to your patient ? it seemed like you throbbed your patient's heart , right ?" ayo mencengkam kalbu soklan dy bagi kat aku . and aku rasa aku dah jawab sehabis baek untuk soklan neyh walaupun tengah-tengah aku jawab , dy tibe2 mencelah and memprovok aku even more . klw tak kuat , boleh sentap menangis kowt . haha . and i guess we did our very best that day walaupun byk cacat celanya di sana sini . frust memang frust sgt2 . frust , marah , sedih , kecewa , semua ada . tapi let bygone be bygone . now , tawakal byk-byk , doa byk-byk semoga rezeki berpihak pada aku dan rakan-rakan satu group dengan aku . ape pun keputusan yang keluar pertengahan May nty , pasrah dan redha lah ilyana . Allah knows the best . satu pengajaran yang aku dapat dari interview neyh , tak semua yang kita jangkakan akan berlaku . kita hanya merancang , tapi bila Allah menentukan sesuatu , kita takde hak nak menghalangnya dari berlaku . yes , kitorang merancang that bridge will work out well , unfortunately it turned out to be different at the end . maybe ada hikmah di sebalik smue tuh . so guys , tahniah untuk kita atas pengalaman berharga itu . sometimes struggle is what we need in our life . it will make us being a better person . hopefully ape yang aku alami akan memberi pengajaran kepada orang lain juga . sekian :)

doakan MARA aku berjaya readers . terimakasih atas doa kalian . :) ~

MARA's bridge is falling down ,
Fitrah Ilyana . 

3 budak tecik bisik-bisik:

TiM said...

sabar je fit weh. jambatn tu roboh atau tak pun dah tertulis dalam takdir. sabar jelah. kalau betul ada rezeki kita untuk dpt mara tu, dapat punya. chill sudah..

*thanks letak nama aku di situ. haha. soalan bocor weh.*

Dr Afifah said...

3F? baru prasan..huhu..

all the best k! betol kate tim tu,kalau ade rezeki,dapat punyee..

Yang Cuak Menanti Result MARA,
'afifah.

ILYANA said...

thankyou timah ! thankyou fifah ! insya-Allah kite sama-sama berdoa kay ! hehe