Babe ! duduknya fitrahilyana depan pc neyh , nak menceritakan interview MARA yang lalu yang sumpah ntah hape-hape . hahaha . dulu kan pmpuan neyh membebel pasal speaking berterabur lah smue kan ? tapi dat skills tak payah byk pun takpe senanya . haih penat jea risau pasal tuh . :DD
mula-mula budak engineering ckp dorang kena buat bridge pakai spagheti . okay fine standard lah tuh sebab engineering kan ? memang lah kena buat segala mcm binaan sebegitu rupa . then dua mlm b4 interview tuh terpikir , klw budak engineering kena buat spagheti bridge , budak medic kena buat ape ? takan bedah katak ke ? bedah tikus ke ? adoyy dah goyah dah tyme tuh . cool ilyana cool . haha . rilek jea lagi . yelah takan lah budak medic pun kena buat spagheti bridge gak kan ? takde lah kowt . haha
At MARA's place , masa aku sampai , dekat meja pendaftaran dah ada sorang budak . afta him , aku pun duduk lah kat meja tuh smbil buat iklan colgate tayang gigi senyum lebar-lebar . dlm aty dah ada roller coaster dah neyh . dia tanya nama sape , aku pun menyebut nama aku dengan penuh bangga . eh takde pun nama awak ? ahhh sudah . apahal lak neyh . gabra abes dah . tgk surat tawaran dik ? aku pun kuakanlah fail gedabak aku tuh tunjuk surat tawaran . cari punya cari , eh ada nama awak . bawah skaly tak pasan . adoy abang neyh . wat saspens jea . then dy bagi borang isik lah segala bagai yg ada dalam tuh . aku tgk budak yg atas aku tuh nama Arif . then , dia mintak salinan sijil-sijil smue tuh . aku dah siap sediakan semua salinan dalam satu fail , so aku bagi jea lah fail tuh kat dia . dia dah semak semua dah lengkap , dia pun ckp kita amek fail neyh ye ? aku pun angguk jea lahh . aku ingat dy nak amek sekejap jea . rupanya dia amek terus . melayang fail aku sebuah . adoy . takpelah . berkat sedekah fail tuh , dapatlah saya MARA yek abang ! hahaha :DD
then duduk jea lah waiting dekat tempat menunggu dy tuh . abang tuh ckp start dlm 2 suku sebab group yang b4 tuh tak sudah lagi . pas tuh dorang nak rehat smue kan . so aku dengan mama duduk jea lah situ menunggu . ada gak lah lagi budak lepas aku tuh yang dtg register . mula-mula semua laki . aku memang dah cuak abes dah . cool lagi ilyana cool . makin lama makin ramai budak datang , ada 2 org lagi pmpuan selain aku . okay dah relieved cket dah . masa waiting , borak-borak lah dengan dorang . ada budak SDAR , SESERI , SMKA PEDAS , SCN ALAM SHAH and ada sorang budak dari SBP dekat pahang . haa nampak aku caps lock kan nama sekolah tuh kan ? bayangkan cane self-confidence aku masa tuh ? memang rasa cm aku yg skolah SMKA SHAMS neyh cm semut jea dikekelilingi budak star-star . pergh dgr dorang speaking kat luar tuh jea pun dah cukup buat skru lutut aku menggigil nak tercabut . berhabuk bhai speaking mereka . aku cm dah taktau nak buat ape dah . cool lagi ilyana cool . senyum ! ingat iklan Colgate . haha
then group yg b4 tuh kua , muka relieved gle siap gelak-gelak lagi . timah pun ada dalam group tuh . aku tgk dorang gelak , so aku pun cm positive lah cket . senang kowt neyh kan boleh gelak-gelak bagai . ahaha . then timah kol aku pun , ckp rilek jea . tak susah mana pun . timah bagi tips-tips berguna , nasihat-nasihat bagai . aku pun cam dah okay cket . rupanya budak medic pun kena bwat spagheti bridge neyh juga . haha penat jea baca pasal specialist lah smue tuh . wtv it is , thanx timah . sayang ko ! heeee .
dalam kul 2 suku tuh , dia pun pgl kitorang sorang-sorang duduk dekat satu line kerusi tepi dinding tuh . baru lah aku tahu satu group 8 orang . group aku 4 laki , 4 pmpuan . kire balance lahh . dak SHAMS ada 3 orang including aku . means Fitrah , Fifah Sidek and Faiz . yes triple F . haha . masa duduk kat situ , kena waiting lagi . so borak-borak lagi . aku num 2 dlm row tuh . num 1 dak SDAR yg nama Arif tuh . memang star abes lahh budak neyh . humble jea . tapi result 10A+ . haa amek kau . ternganga aku sekejap . nak amek medic dekat Australia buat SAM dekat Malaysia . pergh gila lahh budak neyh . num 3 plak budak SMKA PEDAS tuh . nama Hasbullah . 7A+ nak buat medic kat Ireland . sama lah mcm aku . tapi aku nak buat IB klw ada rezeki . hee . Faiz num 4 and Fifah Sidek num 8 . jauh kan ? aku sorang jea tercampak kat depan tuh . haha . then tengah borak , dorang panggil masuk . confident ilyana confident !
masuk tuh , tgk panel dia tiga-tiga perempuan . sorang dah berumur cket . yang 2 org lagi tuh muda lagi . then dah borak-borak ala kadar , dia tanya kitorang nak buat ape , dekat mana . of course lah yg sesi petang tuh smue nak buat Medic kan . tempat jea berbeza-beza . ada yg nak buat kat Australia , Ireland , UK , middle-east lahh smue . then , afta tuh , the task started . task ape ? spagheti bridge tuh lah . haha . ceh smue muka confident jea kan . memang positive abes lah . then Arif bg suggestion buat ikut truss structure . yang triangle tuh lah . kitorang smue nampak the picture tuh , what we're gonna do . so , kitorang smue agreed , and start working . every communication in ENGLISH . haa amek kau . tergeliat lidah nak speaking . tapi ada jea kitorang bantai ckp Melayu . tapi slow-slow lah . bisik-bisik . haha . bila dia datang , semua poyo terus speaking . termasuk lah aku . hakhak . masa working , memang enjoy gila , gelak-gelak bagai . tapi at the half of the work , it turned out to be different . maybe ikatan tuh longgar ke hape ke , terbarai abes bridge kitowg . agak down cket lahh masa tuh . nak tuka plan pun masa dah suntuk sgt nak start all over again . soo , we just go on and try to treat the bridge . abes kitowg lilit meja tuh dengan benang smue . haha . last2 , Time's up ! and hasilnya ? bridge kami tak nampak mcm bridge langsung ! hahahaha . lawak kan ? masa neyh aku komfem dalam otak kitowg 8 orang memang mcm2 rangka jawapan dah ada nak defend nape bridge kitowg jadi sebegitu rupa . haha .
then , dia ckp stop working . kitowg pun tersengih-sengih jea lah pandang dorg sambil buat muka pasrah . oh dengan menahan bridge kitowg kat tengah-tengah supaya tak ranap lagi . huahua . sdey weh tgk bridge kami mcm tuh . one of the panel said ; "so i assume that you guys are failed?" pergh ayat sentap tuh . merudum semangat kitowg . memang redha jea lahh masa tuh . malu toksah cite lahh . memang kitowg cipta rekod baru masa tuh . the only group yang belum sempat letak tin sardin lagi pun dah ranap bridge tuh . masa akak tuh amek pict bridge tuh , Ila ckp don't put our bridge in the Facebook please . hahaha . sempat lagi kitowg gelak ketawa sebab nak ilangkan neves . yes , memang neves nak mampus bila what we expected didn't happened like what we exactly expected . memang jawapan yang dah siap skrip nya kat luar tuh tak boleh pakai dah lah . sebab we knew yg takkan ada soklan seperti "What you got from this activity?" , "what actually the reason behind this activity?" or yang sewaktu dengannya . haha .
afta tidy up the place , kutip sisa-sia kerangka bridge kami , bukak lilitan benang dekat meja , clean up everything , there you go . the torturing time ! mcm-mcm soklan yang jauh beza dengan soklan orang-orang sebelum kami keluar dari mulut para panel yang arif lagi bijaksana . memang terkial-kial lah nak jawab . kaw-kaw kitowg kena hentam . yes , it test our mentally to resist every provocating questions . as such ? nape simply setuju dengan idea tuh tanpa berbincang balik ? nape orang laen yang bagi idea , orang laen yang jadi leader ? mana leadership ? mana kerjasama ? nape kerja cm takde organisation ? ape peranan leader ? ada tgk balik tak arahan ? jelas tak dengan arahan ? mcm2 soalan provok kitowg dapat . memang mentally-affected lah kat dalam tuh . aku pun mula-mula discussion tuh , blur gile kowt taktau nak jawab ape . otak blank abes . dah tengah-tengah tuh baru dapat idea nak bersuara defend group kitowg . memang frust gak lahhh . tapi kitowg tak saling menyalahkan . kami akui kelemahan kami bersama , yet we gave the best and put 100% effort till the last minute tanpa berputus asa . kerjasama antara kami memang tiptop . tuh yang paling best skaly yang aku rasa dalam group kitowg . KAMI HEBAT ! wakaka . then dy tanya kat aku ; "imagine this is your patient ? look what happened to your patient ? it seemed like you throbbed your patient's heart , right ?" ayo mencengkam kalbu soklan dy bagi kat aku . and aku rasa aku dah jawab sehabis baek untuk soklan neyh walaupun tengah-tengah aku jawab , dy tibe2 mencelah and memprovok aku even more . klw tak kuat , boleh sentap menangis kowt . haha . and i guess we did our very best that day walaupun byk cacat celanya di sana sini . frust memang frust sgt2 . frust , marah , sedih , kecewa , semua ada . tapi let bygone be bygone . now , tawakal byk-byk , doa byk-byk semoga rezeki berpihak pada aku dan rakan-rakan satu group dengan aku . ape pun keputusan yang keluar pertengahan May nty , pasrah dan redha lah ilyana . Allah knows the best . satu pengajaran yang aku dapat dari interview neyh , tak semua yang kita jangkakan akan berlaku . kita hanya merancang , tapi bila Allah menentukan sesuatu , kita takde hak nak menghalangnya dari berlaku . yes , kitorang merancang that bridge will work out well , unfortunately it turned out to be different at the end . maybe ada hikmah di sebalik smue tuh . so guys , tahniah untuk kita atas pengalaman berharga itu . sometimes struggle is what we need in our life . it will make us being a better person . hopefully ape yang aku alami akan memberi pengajaran kepada orang lain juga . sekian :)
doakan MARA aku berjaya readers . terimakasih atas doa kalian . :) ~
MARA's bridge is falling down ,
Fitrah Ilyana .



3 budak tecik bisik-bisik:
sabar je fit weh. jambatn tu roboh atau tak pun dah tertulis dalam takdir. sabar jelah. kalau betul ada rezeki kita untuk dpt mara tu, dapat punya. chill sudah..
*thanks letak nama aku di situ. haha. soalan bocor weh.*
3F? baru prasan..huhu..
all the best k! betol kate tim tu,kalau ade rezeki,dapat punyee..
Yang Cuak Menanti Result MARA,
'afifah.
thankyou timah ! thankyou fifah ! insya-Allah kite sama-sama berdoa kay ! hehe
Post a Comment